Kirjaimellisesti näin.
Ykkösen aamuteevessä tänään Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi ja Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario keskustelivat pankkipalvelujen tulevaisuudesta. Lähtökohtana olivat Nordean ilmoittamat suuret henkilöstövähennykset ja niiden vaikutukset palveluihin.
Kuluttajia edustava Sario kertoi, miten liittoon tulee paljon yhteydenottoja huolestuneilta ihmisiltä, joiden asuinpaikkakunnilta viedään viimeinenkin pankkiautomaatti. Pankkien konttorit ovat jo aikaa sitten sulkeneet ovensa. Ihmiset eivät tiedä, miten hoitaisivat pankkiasiansa, koska heillä ei ole nettiyhteyttä eivätkä he halua tai osaa hankkia tai käyttää sitä.
Pankkeja edustanut Kauppi hymyili kansalaisten huolille ja totesi, että verkkoasiointi on niin helppoa, että sen pystyy kuka tahansa oppimaan.
Tällainen tietämättömyys ja ylimielisyys suututtaa. 1975 syntyneellä Kaupilla ei liene kokemusta vapisevista käsistä, olemattomasta muistista, huonosta näöstä ja peloista kaikkea uutta kohtaan? Kaupin vastaus pankkipalvelujen jatkuvaan huononemiseen ja Nordean tuleviin irtisanomisiin oli:
- Globaalit finanssimyllerrykset vaativat pankeilta sopeutumista.
Globaalit finanssimyllerrykset vaativat jo nyt mummoja ja vaareja pitelemään tiskien reunoista kiinni ja seisomaan viimeisillä voimillaan siellä, missä vielä joku pankki-ihminen suostuu heitä palvelemaan. Tuolit on viety pois, jotta vanhukset ja muut vaivaiset eivät kuluttaisi kallista aikaa istumiseen. Pieniä raha-asioitaan hoitavat, nykyaikaa huonosti ymmärtävät houriot halutaan häätää vaatimattomiin vuokrayksiöihinsä opettelemaan verkkopankkiasiointia.
Laskujen maksaminen pankin tiskillä voi maksaa useita kymppejä kuukaudessa. Tuula Sario kysyikin, miksi pankit eivät voisi ojentaa kättään niille ihmisille, jotka haluavat maksaa laskunsa pankissa siten, että vaikkapa viisi laskua kuukaudessa saisi maksaa ilman palvelumaksuja?
Tämän minäkin haluaisin tietää. Miksi eivät voisi? Mitä pahaa voisi tapahtua? Laskujen maksuun ryntäävät ihmisjoukot aiheuttaisivat kaaoksen ja tallautuisivat toistensa jalkoihin?
Syntyisi mellakoita?
Pankeissa toimitaan tavalla, joka antaa täyden syyn olettaa, että asiakkaat halutaan ulos konttoreista. Suurin osa asiakkaista on jo ottanut vihjeistä vaarin ja palvelee itse itseään. Myös minä teen niin ja hoidan kaikki muutkin mahdolliset asiani netissä. Kehitys jatkuu tähän suuntaan ja muutaman vuoden päästä kukaan ei enää halua kävellä pankkiin hoitamaan yhtään mitään.
Mutta. Vielä nyt on ihmisiä, joille pankin konttori ja siellä saatava, maksuton palvelu olisivat todella tärkeitä. Ei heitä saa ohittaa eikä unohtaa eikä vähätellä, heidän kuuluu saada ystävällistä, kiireetöntä ja arvolleen sopivaa palvelua.
Se pankki, joka kertoo ottavansa kaikki laskunmaksajat avosylin vastaan, tarjoavansa tuolin takamuksen alle ja kunnollista vanhanajan palvelua, tekisi arvaamattoman suuren palveluksen omalle imagolleen. Se voisi sanoa itseään ihmisten pankiksi.
Tiskin reunaan tarrautuva mummo ei ehkä tiedä olevansa globaalien finanssimyllerrysten uhri. Mutta me ja kaikki piianoorakaupit tiedämme, että asialla ovat korkeammat voimat, Markkinavoimat, jumalallinen mahti, jolle ihmiset eivät voi mitään.
Vai voivatko?
Hei,
VastaaPoistaolen seurannut blogiasi jo pitkään, mutta nyt ensimmäisen kerran täytyy kommentoida. Olen kanssasi täysin samaa mieltä pankkien toiminnasta!
Pankkien välinpitämättömyys ja ylimielisyys ärsyttää tavallista asiakasta todella paljon, mutta minkäs teet. Jotenkin tuntuu, että koko maailma on kolmekymppisten kaikentietävien maisterien hallussa, vanhoista mummoista ja papoista (eikä edes heidän rahoistaan) ei välitä kukaan. Itse siirtyisin heti sen pankin asiakkaaksi, missä voisi maksaa laskuja tiskillä ilman veloitusta. Periaatteen vuoksi tietenkin, osaan kyllä käyttää verkkopankkia, niin kuin varmasti kaikki ikäiseni (40-50 v.) ihmiset.
Niinpä, kuka haluaisi kaivaa ojaa lapiolla, jos omistaa kaivinkoneen? Silti pitäisi riittää ymmärrystä niillekin, joille lapio on vielä tuttu työkalu. Maailmaa ei todellakaan keksitty 2000-luvulla.
VastaaPoistaOmakohtainen kokemus pankkien palveluista Suomessa. Ulkomailla asuvana en omista tiliini pankkikorttia, koska siitä menisi joku maksu kuukausittain (ei varmaan mitään maata mullistavaa, mutta periaatteesta en halua maksaa...) eli pankkiasiat pitää hoitaa vanhanaikaisesti tiskillä. Nyt kesällä käydessäni kotomaassa tuli pankkiin asiaa ja vetäisin vuoronumeron kiltisti oven suussa olevasta vehkeestä ja sitten odottamaan - valehtelematta kesti 50 minuuttia , ennen kuin olin vuorossa!! Kyseessä oli Helsingin keskustassa sijaitseva konttori, mutta siltikin. Aika pöyristyttävää...
VastaaPoistaValitettavasti pitkä jonottaminen on ihan tavallista nykyään. Toivottavasti olit sentään ottanut vuoronumeron oikealle tiskille, ettet joutunut aloittamaan alusta?
VastaaPoista